Blog Rzecznika Praw Obywatelskich Blog Rzecznika Praw Obywatelskich
697
BLOG

Abonament – legalny, choć wirtualny

Blog Rzecznika Praw Obywatelskich Blog Rzecznika Praw Obywatelskich Polityka Obserwuj notkę 15

Tym razem przegrałem. Trybunał Konstytucyjny odrzucił moją skargę na przepisy ustawy o opłatach abonamentowych. Zdaniem sędziów nieskuteczność tych przepisów nie oznacza ich sprzeczności z Konstytucją. W swoim wniosku dowodziłem, że ustawa, która nie zapewnia skutecznej egzekucji opłat, a w efekcie sprawia, że abonament radiowotelewizyjny płaci tylko część obywateli - wprowadza niekonstytycyjną nierówność. W szczegóły tu wchodzić nie będę, zwłaszcza, że wniosek złożony latem 2008 r. ostatnio ograniczyłem i wycofałem część zarzutów.

Trybunał w dzisiejszym wyroku odrzucił także tę część wniosku, którą podtrzymałem. Uznał bowiem – jak mówił w uzasadnieniu Sędzia Mirosław Wyrzykowski – że „faktyczna nieskuteczność egzekucji opłat abonamentowych, choć naganna, nie jest równoznaczna z niekonstytucyjnością regulacji, zaś bezczynność określonych instytucji w ogóle nie poddaje się kontroli konstytucyjnej. Rzecz jednak w tym, że moim zdaniem nieściągalność wynika z samych błędnie sformułowanych przepisów.

Gdy składałem wniosek w lipcu 2008 roku, ostatnie dostępne wtedy dane o ściągalności abonamentu – z roku 2007 – wskazywały, że co trzeci zobowiązany do opłacania abonamentu tego nie robi. Dziś, według znanych mi szacunków, jest w najlepszym przypadku odwrotnie: jeden na trzech zobowiązanych płaci abonament. I z każdym miesiącej wydaje się być gorzej. Trybunał uznał, że nic zrobić nie może i że „wymuszanie” aktywności parlamentu nie leży w jego gestii.

Uważam, że jest akurat odwrotnie, gdyż stwierdzając niekonstytucyjność jakiejś ustawy Trybunał nic innego nie robi, jak właśnie wymusza wydanie innych, poprawionych przepisów. Obawiam się jednak, że i moje możliwości się wyczerpały. Piłka jest na boisku polityków, którzy o paru lat zapowiadają rychłe rozwiązanie problemu, ale na zapowiedziach się kończy.Obawiam się, że i moje możliwości się wyczerpały. Piłka jest na boisku polityków, którzy o paru lat zapowiadają rychłe rozwiązanie problemu, ale na zapowiedziach się kończy.

 

Nie ma praw i wolności bez sprawnie funkcjonujących instytucji państwa prawnego - tak jak nie ma silnego państwa, bez wolnych obywateli. Nie ma wolnych obywateli bez społeczeństwa obywatelskiego, które promuje cnoty obywatelskie i poczucie odpowiedzialności za dobro wspólne. Tego rodzaju państwo jest warunkiem rozwoju jednostki, jest niezbędnym komponentem siły narodu i konkurencyjności kraju na arenie międzynarodowej. dr Janusz Kochanowski Zapis video ze spotkania Blogerów z Rzecznikiem Praw Obywatelskich ZŁÓŻ WNIOSEK DO RZECZNIKA ZŁÓŻ WNIOSEK W CZYIMŚ IMIENIU Ustawa o Rzeczniku Praw Obywatelskich Poznaj swoje prawa z Rzecznikiem Praw Obywatelskich Obchody Dnia Praw Człowieka w Polsce Dni Otwarte Międzynarodowy Dzień Walki z Ubóstwem FAQ - Najczęściej zadawane pytania Nieodpłatna pomoc prawna w Polsce

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka